Herinneringen aan Carl Mitchell 3

op . Gepost in Noordzee Archief

Mike HayesAl eerder publiceerden we, door Hans Knot toegezonden, delen uit het archief van Carl Mitchell. Carl Mitchell was in de jaren 70 o­nder andere DJ bij Radio Northsea. Carl overleed in 1991. Hans vond vandaag weer enkele historische items in het archief van Carl waar o­nder veel unieke geluidsopnamen. Onder andere een tape van DJ Mike Hayes (foto) die diende als sollicitatie voor een baan als DJ bij RNI.

OUDE MAAR UNIEKE OPNAMEN
Tekst: Hans Knot - Foto: Pirate Radio Hall of Fame

Eerder meldde ik het verkrijgen van het archief van Carl Mitchell, dat sinds 1970 stond opgeslagen in Amsterdam en dus o­ngebruikt is geweest gedurende 3,5 decennia. Gisteren maar eens begonnen een hoeveelheid banden door te luisteren en kwam toch vrijwel direct tot het o­ntdekken van verrassende vondsten. Zo zijn de deejays ten tijde van de kapingpoging door Kees Manders zo verstandig geweest een tape te laten meelopen en is er dus op studiokwaliteit gedeeltelijk een verslag van de gebeurtenissen. Ook zaten er op studiokwaliteit opnamen van Horst Reiner, Hannibal, John Denny en Robb Eden bij. Meest opmerkelijke tape was een opname met een duur van 30 minuten van een programma getiteld ‘Man in the street’. Het is een satirisch programma met een knipoog naar Auntie Mable, destijds op Radio City uitgezonden. In dit ‘Man in the street’, waarin o­ndermeer Caroline TV aan bod komt, zijn stemmen te herkennen van Andy Archer, Alan West, Carl Mitchell, David Gregory, Larry Tremaine en Rodney Collins. Nooit eerder heb ik van het bestaan van dit programma, dat nooit is uitgezonden, gehoord.

Er zat ook een heel klein bandje in dat mijn aandacht trok. Bij het afluisteren bleek het om een proefbandje te gaan waarin Mike Hayes solliciteerde voor een job als deejay bij RNI. Hij vertelde op dat moment 18 maanden in Nederland te wonen: “ik begon mijn radioloopbaan in 1963 in Aden, waar ik voor de Royal Aden Forces Broadcasting werkte, een lokaal Engelstalig station. Ik deed er verschillende popprogramma’s, was verantwoordelijk voor het verkopen van de reclame, maar presenteerde ook klassieke programma’s, praatprogramma’s en interviews. Gedurende de laatste 12 maanden van mijn tweejarig verblijf was is ook programma directeur’.

Na mijn terugkomst in Engeland, 1965, werkte ik eerst voor de zeezender Radio City, dat vanaf een fort uitzond. Ik deed daar zowel de o­ntbijtshow als een avond programma. Vanaf het midden van 1966 ben ik voor Radio 270 gaan werken, waar ik bleef totdat de Marine Offences Act van kracht werd. Gedurende de laatste 7 maanden werd ik assistent programma manager.’ Daarna vertelde Mike uitgebreid over zijn werken in Berlijn, waar hij een zes maanden durend contract had bij een nieuwe discotheek. Ook werkte hij free lance voor BFBS en de American Forces Network TV. Vervolgens ging hij naar Amsterdam om in het merendeel van de belangrijke discotheken te werken. Hij runde ook een eigen deejayopleiding. Na de informatie volgde een aantal voorbeelden van presentatie door Mike.

Nadat ik het bandje had beluisterd besloot ik een mp3 ervan te maken en op te sturen naar Mike Hayes. Ik vroeg hem of hij de sollicitatie nog herinnerde en of hij ooit wat had gehoord nadat het bandje was gestuurd. Vanochtend al reageerde Mike op mijn e mail: ‘Wat een verrassing om die opname terug te horen. Het brengt zeker een heleboel herinneringen terug. Ik heb het begin 1970 gemaakt. Rond die tijd, om een verblijfsvergunning te krijgen, heb ik een reguliere betrekking aangenomen bij Veldkamp o­nderzoeksbureau in Amsterdam. Ik kreeg bericht dat ik in dienst kon treden als tweede deejay bij het station. Ik heb nog een gesprek gehad met de beide, zeer sympathieke eigenaren uit Zwitserland. Ik heb echter de baan niet geaccepteerd. Ik was inmiddels getrouwd en mijn vrouw was in verwachting. Derhalve verzocht ik voor de zekerheid tot een vaste job aan te houden. Achteraf blijkt het zondermeer de juiste beslissing te zijn geweest.’