Caroline zendschip decor documentaire

op .

carolinedocuHet Britse Sky zendt vrijdagavond 23 april een documentaire uit over het iconische album ‘The Who Sell Out‘ uit 1967 van The Who. Het televisieprogramma werd gefilmd aan boord van de Ross Revenge, het radioschip van Radio Caroline op de rivier Blackwater, Essex. De documentaire maakt deel uit van de Sky Arts Classic Album-serie en wordt vrijdagavond om 21.00 uur (Britse tijd) uitgezonden. Het album ‘The Who Sell Out’ is een verzameling liedjes, afgewisseld met reclame, die zogenaamd een uitzending vormen van de zeezender Radio London.


De plaat verscheen destijds na het inwerking treden van ‘The Marine Broadcasting Offenses Act’ (14 augustus), dus na het stopzetten van Radio London.

Voor het album gebruikte The Who destijds bewust Radio London-jingles in plaats van Radio Caroline-jingles. Indien The Who op dat moment de jingles van Caroline had gebruikt, dan zou dat in strijd zijn geweest met de anti-zeezenderwet. Caroline was op het moment dat de plaat verscheen immers nog steeds in de ether via twee schepen, maar werd door de Britse autoriteiten illegaal verklaard.

Het filmbedrijf Eagle Rock Films benaderde vorig jaar Radio Caroline met de vraag of ze een belangrijk deel van de documentaire op de Ross Revenge konden filmen. De opnames vonden plaats in september vorig jaar.

Een van de studio’s op de Ross werd aangekleed met rekwisieten en acteur James Harris speelde de rol van een DJ van Radio London, helemaal uitgedost in hippe kledij uit de jaren 60. De film bevat ook interviews met de nog levende leden van The Who.

Op vrijdag 23 april komt het album 'Sell Out' van The Who opnieuw uit. De re-release van de plaat uit 1967 bevat een groot aantal studiofragmenten, nooit uitgekomen tracks, eerdere takes, en Pete Townshend’s originele demo voor de LP. Bij elkaar 112 songs op 5 CD’s, én nog eens 2 7-inch singles. Het album is altijd opvallend geweest, omdat het ook jingles en commercials bevat. The Who deed dit om het album op een radiostation te laten lijken. De gebruikte jingles zijn bijna allemaal geleend van de Britse zeezender Radio London (1964 – 1967), en gemaakt door jingleproducenten PAMS en Gwinsound in Dallas, VS.

Jingleweb heeft een montage gemaakt met alle gebruikte jingles van het originele Who-album. Al was het maar omdat de genoemde jingles níet op de re-release staan. Wel zijn er commercials te horen die wel waren geselecteerd, maar uiteindelijk het album niet hebben gehaald.

Foto: Acteur James Harris aan boord van de Ross Revenge voor de documentaire (Copyright: Radio Caroline)

Audio: Jingleweb

Bron/tekst: RadioVisie / Jingleweb / Radio Caroline / MediaPages

Tags: Nieuws Archief