Skip to main content

Ad Roland's radiopassie

adroland2018Ad Roland heeft een zeer indrukwekkende radiocarrière. Hij was o.a. actief voor de NOS, RNI, Radio Mi Amigo en de TROS. In 1985 begon Ad zijn eigen ‘Ad Roland Media’. Als consultant hielp Ad talloze radiostations in Europa. En met succes, na zijn advies werden vrijwel alle radiostations marktleider. In 2015 verkocht Ad zijn bedrijf. Met als basis een interview uit 1993 schreef Ad Roland recent een boeiend verhaal over de ontwikkeling van de radio, de luisteraars en meer. Met natuurlijk ook Ad’s eigen mediacarrière.

Ad Roland schrijft over zijn eigen verhaal:
"Dat wat een amateur regio/buurt "journalist" ooit jaren geleden (1993) in het kort vroeg, is nu de basis voor dat wat op papier staat.  Ik heb een ex medewerker (Jos) gevraagd de vragen (en nieuwe vragen) te stellen en schreef aansluitend "mijn" verhaal. Ik vertel over de transitie van het luistergedrag bij de luisteraars, hetgeen ik zelf moest ontdekken, omdat destijds niemand mij destijds kon vertellen hoe de vork in de steel zat. Ik stuur je bijvoorbeeld het verhaal over RSH ( Lieber NDR) -waarbij achter de schermen aardig wat bijzondere activiteiten plaatsvonden- waardoor RSH de NDR  totaal verraste en marktleider werd. Daarnaast kon ik geen bewijs vinden voor Radio Brocken en het snelle vertrek van de Russen (autoriteiten en technici) maar alleen het verloop is de herinnering waard. Verder is het misschien interessant, dat ik ooit vaststelde waarom 3-FM inmiddels 10 jaar achtereen rondjes op een rotonde zonder afrit draait."

Hans Knot schrijft als aanvulling over Ad's verhaal:
"Het verhaal is dermate interessant en leerzaam dat, in overleg met Ad Roland, besloten is het verhaal te openbaren.  Met dank ook aan Martin van der Ven".

> Lees hier het verhaal van Ad: 'Ad Roland's passie voor radio'


Foto: Ad Roland in 2018 tijdens de RadioTag in Hilden (Copyright: Martin van der Ven)

Bron/tekst: Hans Knot / Ad Roland / MediaPages

Nieuws Actueel

  • Aangemaakt op .