Radio Delmare's Morgenster op Sail 2010

op .

MorgensterVanaf 19 augustus is het verbouwde 'zendschip' de Morgenster van radio Delmare te bezichtigen tijdens SAIL 2010 in Amsterdam. De Morgenster is geen zendschip meer maar is omgebouwd tot een zeilschip dat sinds 2008 geschikt is gemaakt voor feestelijke  evenementen en zeiltochten. Leendert Vingerling kocht in 1981 de Morgenster voor de zeezender Radio Delmare en haalt herinneringen op aan de verbouwing tot zendschip en de inbeslagname op 22 mei 1981. Nu met exclusieve foto's van Leendert!

RADIO DELMARE ZENDSCHIP "MORGENSTER" OP SAIL 2010
Tekst: Leendert Vingerling
Copyright foto 1 Morgenster: Den Helder Actueel
Copyright exclusieve foto's 2 t/m 6 Morgenster: Leendert Vingerling

MorgensterIk had nooit gedacht dat het' lekke' schip dat ik in 1981 van de Scheveningse reder Jacques Vrolijk kocht, uiteindelijk een geweldige bezienswaardigheid zou worden. Eerlijk gezegd ben ik best wel een beetje trots. De 'credits' gaan natuurlijk naar de opknappers van het schip, want ik had nooit kunnen voorzien dat zij een voorbestemd zendschip zouden gaan renoveren. De eerlijkheid gebiedt te melden dat behalve het casco is er niets meer aan het 'zendschip' doet herinneren. Maar toch ...

Nadat de Martina, het derde schip uit de Delmare vloot het in oktober 1979 opgaf en de haven van Stellendam was binnengelopen, leek het vuur gedooft en de geest uit de fles. Er waren daarna nog wat verbale schermutselingen tussen Gerard van Dam c.s. enerzijds en zendtechnicus Johan Rood c.s. anderzijds. De Delmare Omroep Organisatie werd opgericht als afleidingsmanoeuvre voor Justitie om aan te tonen dat de stoute jongens van Delmare het voortaan via de
nette manier wilden proberen: een keurige omroeporganisatie. Maar, dat was natuurlijk de halve waarheid.

MorgensterEen oud-Delmare medewerker had kontakt met Ray Statson, een Rotterdamse zanger die een suikeroom had. Via via werden kontakten gelegd met Gerard van Dam en mij en na veel praatsessies gaf deze Rotterdamse suikeroom zijn goedkeuring aan een nieuw zeezenderprojekt van Delmare. De 'zanger' zou zijn eigen zendstation krijgen, waar zijn platen gepromoot konden worden. Voorwaarde was wel dat Gerard van Dam buiten beeld moest blijven. Hij was te bekend. Daardoor werd ik als de' katvanger' naar voren geschoven.

Voor 37.500 gulden kocht ik op een zaterdagmiddag de Morgenster van Vrolijk. In Maassluis zouden werkzaamheden voor een zogenaamd promotieschip van zanger Statson worden uitgevoerd; Dat ging goed totdat een medewerker doorsloeg en het verhaal aan zijn werkgever vertelde, die de politie inschakelde. Het schip werd niet lang daarna in beslag genomen.

MorgensterDe Morgenster zou als ligplaats de Zuidhollandse eilanden / Zeeuwse kust hebben gekozen. De reden hiervoor was dat er gemakkelijker kon worden bevoorraad vanuit de talloze haventjes.
Het schip is in de haven van Maassluis aan de ketting gelegd. De Morgenster lag in de binnenhaven en kon alleen buitengaats als er een brug open zou worden gedaan. Op de dag van vertrek verzocht ik de brugwachter om dit te doen. Vanwege het verkeer kon dit niet direct, maar vlak na de middag zou geen probleem zijn. Echter vlak na de middag bestormde de politie met zes man het schip en werden we voor verhoor meegenomen naar het bureau in Maassluis. Daar was het wachten op de RCD experts(Roth, van Empelen, Rijsdijk). De brugwachter bleek op de hoogte te zijn van een mogelijk radiozendschip en moest de politie inlichten als er een verzoek tot uitvaren binnenkwam.

Achteraf maakte het dus niet of je met een investering van 'slechts' 150.000 gulden het ruime sop had gekozen of met miljoenen zoals bij radio Paradijs. Justitie was blijkbaar voornemens om voor eens en altijd het uitzenden vanaf een schip buiten de territoriale wateren onmogelijk te maken. In die opzet is ze toentertijd geslaagd.

MorgensterGroot was de verrassing voor betrokkenen (voor-en tegenstanders) toen op 9 augustus 1983 de Ross Revenge haar anker liet vallen in het Engelse Knock Deep. Het kon dus toch nog...

Na twee jaar procederen moest Justitie De Morgenster toch weer teruggeven en werd het in 1983 gekocht door de huidige eigenaren. Die hadden er een een bestemming mee en hun droom is dus vanaf morgen te bezichtigen in Amsterdam. Chapeau!

Zoals ik al eerder in dit verhaal schreef, doet het me wel wat. Destijds op een 'list en bedrog' achtige wijze het schip gekocht van pijproker reder Jacques Vrolijk. In zijn statige woning benadrukte hij ten overvloede het schip alleen te willen verkopen op voorwaarde dat het geen piratenzender zou worden, want dan kwamen ze bij hem weer aan de deur en hij wilde geen 'rottigheid'.

MorgensterDaarna maandenlang op het schip gewerkt, tot aan het moment van de inbeslagname. Vervolgens alle ellende van boze investeeerders die hun geld zagen verdampen en dat onderstreepten met verbale bedreigingen en het tonen van pistooltjes, en tot slot de vele verhoren en rechtzaken. UIteindelijk was het dus niet gelukt om de 'Delmare' Morgenster buitengaats te krijgen. Ik had niet verwacht dat dit zou gebeuren. Dus dat doet 'pijn'. Zo zal Ben Bode zich ook gevoeld hebben.

Als dan de vernieuwde Morgenster aanwezig is op het meest aansprekende maritieme evenement ter wereld, dan overheerst boven de teleurstelling van vroeger, toch vooral de trots. Ik ben er trots op dat 'mijn' Morgenster het dan toch gelukt is om geschiedenis te schrijven. Het laat me niet geheel onberoerd want ik had het liever anders gezien, maar de dingen gaan nu eenmaal zoals ze gaan.