Mi Amigo Vliegende 50 september 1979

op .

ferryedenmagdalena1979aToen 20 september 1979 het motorschip Magdalena voor Goeree Overflakkee vastliep was dat het eind van Radio Mi Amigo. Het station begon op 1 juli voor de Belgische kust met nieuwe, onbekende deejays, wat niet direct een voordeel leek te zijn. Op de M.V. Mi Amigo voor de Britse kust zat inmiddels Marc Jacobs met het populaire (Mi Amigo) programma Baken 16 op Radio Caroline. In de naderende slag om de luisteraars en adverteerders keerde eind juli 1979 Ferry Eden terug naar Mi Amigo. Hij presenteerde onder meer de Top 50. (Update 30-9: downloadlink)


Eerst als Belgische Nationale Hitparade (BNH), vanaf eind augustus als ‘De Vliegende 50’ van Mi Amigo. Dat was wel precies dezelfde lijst die als BNH in het weekblad Joepie stond afgedrukt. BNH en Joepie trokken zich mogelijk terug vanwege dreigende vervolging voor hun betrokkenheid bij Mi Amigo door de Belgische justitie.

Problemen met justitie dreigden ook voor de adverteerders. Met hun reclamespotjes rond het tijdsein waren ze gemakkelijk herkenbaar. Mi Amigo dreef op de platenindustrie en plugplaten. Het betaald (extra) draaien van platen was immers nauwelijks bewijsbaar, waardoor problemen met justitie voor deze branche niet verwacht werden. Het aantal plugplaten steeg wekelijks en telkens was er in deze sfeer weer een ander ‘hitmaker’. De maakbaarheid van hits was al in de jaren zestig bekend en met plugplaten van o.a. Paul Severs was Mi Amigo vanaf de start in 1974 eveneens die weg ingeslagen. Nu, in deze ‘laatste’ Vliegende 50 (220979) vinden we negen oude Hitmakers en nog eens zeven andere platen die op de ‘verplichte playlist’ van de dj’s stonden. Omdat de inkomsten van het station hiervan afhingen, drong de Mi Amigo organisatie er bij de dj’s op aan de plugplaten vooral stipt te draaien.

ferryedenmagdalenabDe positie van de MS Magdalena voor de Belgische kust bleek vanaf het begin af aan ongunstig, vooral bij slecht weer. Omdat de ankerpartij daarop niet berekend was, sloeg het zendschip al vanaf juli met regelmaat van zijn anker. De Arabische Kapitein Hanah, eerder motortechnicus op deze voormalige kustvaarder, zorgde voor de scheepsmotor. Hij had Ferry Eden benoemd tot ‘onbezoldigd’ stuurman en navigator van het zendschip. Toen Hanah begin september het zendschip verruilde voor het huwelijksbootje, kreeg zendertechnicus Sjaak van Dijk ook nog de zorg over generator en hoofdmotor erbij. Vanaf 7 september begon de boot met anker en al te slepen, eerst in oostelijke richting, vanaf 13 september in noordelijke richting. Het station was onregelmatig in de lucht en op 15 september deed Ferry Eden ‘de Vliegende 50’ voor de kust van Walcheren.

Op 18 september werd voor het laatst uitgezonden en om kwart voor 4 die middag begaf de generator voor de hoofdmotor het definitief. Compleet stuurloos werd het zendschip door de storm richting Goeree Overflakkee geblazen en liep 19 september op de zandbank ‘Aardappelenbult’. Organisatoren volgden op een dijk nabij Goedereede de bewegingen van hun zendschip en een sleper stond klaar om het bij vloed weer los te trekken. Zover kwam het niet, want de Nederlandse justitie stuurde zaterdag 21 september het schip ‘Delfshaven’ tot nabij de zandbank. De Magdalena werd geënterd en de medewerkers Eric Mes, Ben van Praag, Wim de Groot, Ferry Eden, Sjaak van Dijk en de Ghanezen Daniël en Peter werden gearresteerd. Ze werden voor de nacht overgebracht naar diverse cellen op het eiland. Nu, 39 jaren later alsnog de Top 50, die voor 22 september 1979 gepland stond, toen het zendschip op de zandbank lag en Ferry Eden een nacht doorbracht in de cel van Stellendam. Luister naar de verhalen hierover in de vliegende 50, op 29 september 2018 via www.foutemuziekradio.nl tussen 12 en 15 uur.

Download hier Mi Amigo's Vliegende 50 van 22 september 1979 als PDF file

UPDATE 30-9: download hier Mi Amigo's Vliegende 50 van 22 september 1979 door Ferry Eden als MP3 file

Copyright tekst en foto's: Ferry Eden / MediaPages

Tags: Nieuws Actueel