
PUBLICATIE PROGRAMMA GEGEVENS GEWENST BIJ AVRO LEDEN

Door de decennia heen is er veelvuldig gepleit in diverse kranten voor het totaal
gebruik van alle omroepgegevens, zoals die door de publieke omroepen wekelijks

in hun eigen bladen worden gepubliceerd. Met andere woorden, een vrij gebruik
voor een ieder om datgene te verspreiden dat voor elke kijker en luisteraar in
totaliteit van belang is. Telkens weer is toestemming tot totaal verbruik
afgehouden. De bestuursrechter kwam er, na vele jaren van weigering door de

publieke omroepen de gegevens beschikbaar te stellen, aan te pas. Uiteindelijk
werd er door de rechter besloten dat de publicatie van de totale gegevens,
tegen betaling, mogelijk werd voor derden, lees de commerciële partijen. Maar
ook het jaar 2011 bracht nog geen totale oplossing van dit al decennia durende
probleem. De publieke omroepen vragen, in de ogen van de commerciële partijen,

veel te veel geld en dus zijn nog steeds niet de totale programmagegevens
vrijgegeven.

Maar hoe anders kon het zijn toen in de jaren zestig van de vorige eeuw eerst
de zeezender Radio Veronica op kwam en haar eerste successen boekte en

vervolgens, in 1964, RTV Noordzee – dat vanaf het REM eiland actief was – ook
de nodige kijkers en luisteraars trok. Een enorme hoeveelheid aan publiciteit
had de komst van RTV Noordzee opgeleverd. Meer dan 10 maanden voor de
officiële start in 1964 van de televisieprogramma’s was er al het nodige over te
lezen en zondermeer kan worden gesteld dat over dit, zeer kortstondige,

zeezenderproject, procentueel gezien veel meer is gepubliceerd dan over welk
ander soortgelijk project. En veel aandacht betekent ook veel reacties van
lezers, luisteraars en kijkers. Eenmaal van start wilde men weten wat er te halen
viel via Radio Veronica, Radio Noordzee en TV Noordzee.



Ook de leden van de verschillende publieke omroepen weerden zich alom en
protesteerden tegen het gegeven dat in de programmabladen, waarvoor ze toch
ieder kwartaal weer een behoorlijk bedrag voor neertelden, niets over de
programmering van beide stations, actief in internationale wateren, terug

vonden. Zo werd de AVRO in de maanden september en oktober 1964 als het
ware overstroomd door reacties van leden, die schriftelijk en telefonisch de
vraag stelden waarom de AVRO Bode niet ook de programma’s van RTV
Noordzee en Radio Veronica publiceerde. Eigenlijk was het de omgekeerde

wereld, doordat de publieke omroep deze keer niet de informatie van de
commerciële stations wenste te publiceren. De AVRO was en is immers een
algemene omroep en in dit kader paste dus wel een dergelijke publicatie in haar
omroepblad.

De protesten riepen om een reactie van AVRO bestuurslid Slotemaker, die in de

AVRO bode van 8 november 1964 op het onderwerp inging door te schrijven: ‘In
beginsel achten we het juist, zelfs noodzakelijk, dat de programma’s van
uitzendingen, naar welke vele van onze luisteraars luisteren en waar zij dus
belangstelling voor hebben, in de AVRO Bode worden opgenomen.’ Er was een

reden om vriendschappelijk richting Radio Veronica te reageren daar een
onderzoek had uitgewezen dat leden van de AVRO, al dan niet met hun
familieleden, toch wel regelmatig naar de programma’s van Radio Veronica
luisterden. Men had een steekproef genomen onder de leden waarbij dezen niet
alleen hadden aangegeven te luisteren naar de programma’s van Radio Veronica

maar tevens dat men wenste dat de programmagegevens van het station in de
AVRO Bode gepubliceerd zouden worden.



Maar Slotemaker wilde ook ingaan op de uitzendingen van RTV Noordzee, door
te stellen: ‘En wat TV Noordzee betreft, zijn we ervan overtuigd, dat ook een
groot deel van onze leden, voorzover dit technisch mogelijk is, af en toe naar

deze nieuwe zender kijkt, al was het alleen maar overigens begrijpelijke
nieuwsgaring.’ Vervolgens ging voorzitter Slotemaker, naar mijn mening, op een
slijmerige manier reageren richting de abonnees middels: ‘We zouden dan ook
graag de Veronica en TV Noordzee programma’s afdrukken en we zouden dan
voldoen aan de wensen van een groot aantal onzer leden en wij ondersteunen

daarmede het algemene karakter van onze omroep.’

Maar ondertussen was het bestuur van de AVRO toch aardig bang voor
eventuele maatregelen vanuit de nog steeds conservatieve regering, want
Slotemaker vervolgde met zijn ‘maar’. ‘Het is zo dat, wat betreft TV Noordzee

een wetsontwerp aanhangig is in ons parlement, terwijl bij de openbare
behandeling daarvan in de Tweede Kamer van regeringszijde is medegedeeld, dat
ook na een desbetreffend onderzoek, zal worden onderzocht in hoeverre en op
welke wijze maatregelen tegen Radio Veronica zullen worden genomen.

Weliswaar zou men kunnen stellen, dat beide zenders thans nog niet illegaal zijn.
Anderzijds staat vast, dat de regering van plan is maatregelen tegen de REM te
nemen en een vooronderzoek tegen Radio Veronica heeft ingesteld. Het is
daartoe vrij krachtig aangespoord door leden van de Tweede Kamer.’

Gelukkig meldde hij niet het aantal leden van de Tweede Kamer, dat tot

aansporing had opgeroepen, maar ik neem aan dat het toch wel een vrij grote
minderheid van de leden was. Slotemaker probeerde zich nog te verdedigen met
de opmerking dat de bestaande omroepverenigingen een grote mate van
onafhankelijkheid hadden, hoewel er wel in zekere mate toezicht van

overheidswege was: ‘Anderzijds is de verhouding met de overheid toch zo, dat
het vreemd zou zijn indien de AVRO dwars tegen duidelijke regeringsplannen in
zou gaan. Het publiceren van de programma’s van Veronica en de REM zou als een
demonstratie tegen de overheid kunnen worden opgevat en daarom is een

afwachtende houding gepast.’

De voorzitter van de AVRO vond zelf dat deze houding niet negatief moest
worden gezien daar de leiding van deze omroep had doen blijken, zich niet te
verzetten en er dus geen bezwaar tegen had, dat artiesten die voor de AVRO



werkten ondertussen ook voor REM TV actief waren. Slotemaker eindigde zijn
open brief van 8 november 1964 met: ‘Ik hoop dat U na lezing inziet dat, hoe
gaarne wij ook rekening houden met uw wensen, het ons onder deze bijzondere
omstandigheden en na een ernstige overweging onmogelijk is thans over te gaan

tot publikatie van de Veronica- en TV Noordzee-programma’s.’

Het dient een terleurstelling geweest te zijn voor al die briefschrijvers en
bellers dat, ondanks de onafhankelijkheid van de omroepen, het bestuur van de
AVRO niet overstag ging en de redactie van de AVRO Bode derhalve geen
toestemming kreeg voornoemde programmagegevens te publiceren.

In de weken daarna gebeurde het een en ander dat de meningsvorming van het
AVRO Bestuur ging veranderen en nog geen 6 weken na de publicatie van de open
brief verscheen, als was het een kerstpresentje, een tweede open brief en wel
in de AVRO Bode van 20 december 1964. Die keer kwam de tekst van de pen van
de toenmalige financiële directeur van de AVRO, J.C.Bongenaar. Hij refereerde

allereerst aan het eerder ingenomen standpunt van 8 november om op dat
moment niet tot publikatie van de programmagegevens te moeten overgaan.

Met de daarop volgende tekst valt aan te nemen dat deze geschreven werd voor
de entering van het REM eiland voor de kust van Noordwijk door de autoriteiten,

hetgeen op donderdag 17 december 1964 plaats vond. Bongenaar schreef:
‘Inmiddels is bij de behandeling van de Anti-Remwet, zoals te verwachten was,
Radio Veronica ter sprake gekomen. Het is daarbij niet komen vast te staan, óf



en zo ja, wanneer er eventueel maatregelen tegen Radio Veronica zullen worden
genomen. In verband hiermee menen wij aan de uitgesproken wens van onze
leden te moeten voldoen en de Veronica-programma’s dus vanaf heden in de
AVRO Bode te vermelden.’

In eerste instantie werden de programma’s van Veronica vervolgens op een
aparte pagina vermeld en enige weken later verdeeld over de verschillende
pagina’s die het dagelijkse aanbod aan radioprogramma’s vermeldden en dus
waren ze vanaf dat moment geïntegreerd in de totale radioprogrammering in de
AVRO Bode.

Hans Knot 2011.




